CJV Week 2021 "light"

  • 6 – 8 September 2021
  • MU Language Centre, Komenského nám. 2

Týden CJV 2020 je určen ke sdílení zkušeností a šíření informací užitečných pro učitele cizích jazyků na vysokých školách. Letos v jeho programu najdete především prezentace a workshopy připravené učiteli jednotlivých oddělení CJV MU na téma inovace ve výuce a ověřování jazykových dovedností v návaznosti na SERR pro jazyky.

Kontaktní osoba

Alena Hradilová, alena.hradilova@cjv.muni.cz

Prosíme o registraci přes online formulář ZDE.

Programme

Select date and scroll through our programme

Monday, 6 September

9:00–9:25 Opening

Room 257

9:30–10:30  Session I. 

Room 206
Co nám covid dal a vzal

Name of presenter: Monika Ševečková​

Section: Teaching tips
Session type: Sharing session
Duration: 30 minutes


Abstract

Prezentace nabídne různorodé aktivity na začátek i konec výukových bloků, zaměřené na produktivní i receptivní dovednosti. Cílem je prostřednictvím sdílení zkušeností představit ukázku variability úkolů a povzbudit kolegyně i kolegy v tom, že může dobře fungovat jak zavedení nových aktivit, tak „oprášení“ těch klasických s drobnými vylepšeními vzhledem k situacím, které před pedagogem vyvstávají.

Group collaboration in online education

Name of presenters: Belinda Allan and Miryana Sláviková

Section: Teaching tips
Session type: Sharing session
Duration: 30 minutes


Abstract

Putting the closeness back into distance education may not be as difficult as it seems. We will showcase a couple of online courses that established student friendships and brought a sense of togetherness.

Room 257
Peer assessment as a part of formative and summative assessment

Name of presenters: Blanka Pojslová, Markéta Kovaříková

Section: CEFR related assessment
Session type: Presentation
Duration: 30 minutes


Abstract

This presentation aims to show how peer assessment can complement teacher assessment in both the formative and summative assessment frameworks, which are applied to assessing productive skills of the students at the Faculty of Economics and Administration targeting CEFR level B2/C1. Peer assessment techniques for both speaking and writing will be presented with regard to the learning and assessment context at the Faculty of Economics and Administration.

Testování řečových dovedností v předmětu Czech for foreigners na LF MU

Name of presenters: Ivana Rešková, Martin Punčochář

Section: CEFR related assessment
Session type: Presentation
Duration: 20 minutes


Abstract

Příspěvek si klade za cíl seznámit posluchače s nejfrekventovanějšími typy testování receptivních a produktivních řečových dovedností v povinném předmětu Czech for foreigners, vyučovaném na LF MU. Na pozadí SERR pro češtinu se autoři pokusí o analýzu reálných výstupů předmětu, kterému je v sylabu anglického programu v oborech General Medicine a Dentistry věnováno osm semestrů. Komparační metodou upozorní rovněž na rozdíly či shody mezi testováním v běžné kontaktní výuce a v online módu během posledních tří semestrů.

10:30–11:00  Coffee break

11:00–12:00  Session II.

Room 206
Health Behaviour Change – Use of Authentic Tools in Teaching the Language of Clinical Communication

Name of presenters: M. Burke, V. Dvořáčková, J. Klapilová

Section: Teaching tips
Session type: Workshop
Duration: 60 minutes


Abstract

The workshop will focus on teaching specific aspects of patient-centred communication to first-year medical students. The workshop participants will become familiar with authentic tools used to support health behaviour change in patients. They will also take part in a role-play where they will use these tools, alongside motivational interviewing techniques, to practise patient-centred communication. Afterwards participants will have the opportunity to either reflect on their role-play performance using a reflective tool or to provide structured feedback to their role-play partner.

Room 257
Do not cheat and show off what you know: mediation as a means of testing meaningfully on-line

Name of presenters: Štěpánka Bilová, Radmila Doupovcová, Barbora Chovancová, Alena Hradilová

Section: CEFR related assessment
Session type: Sharing session
Duration: 30 minutes


Abstract

Mediation, as defined by the CEFR Companion Volume, has been newly understood as a very important skill that needs to be taught and tested. During the on-line teaching and testing mode imposed by the COVID restrictions worldwide, an added value of mediation has been discovered, that of prevention of mindless copy and pasting. Mediation appears to be a perfect testing task, as it requires the test-taker to transform information (even if Googled) so that the addressee would understand and thus show their real command of language. In our workshop, we are going to share the mediation tasks we have developed for English for Lawyers credit tests, and equally important, how we have evaluated them. The audience will be invited to comment, share their experience and ideas.

12:00–13:30  Lunch break

13:30–15:00  Session III.

Room 206
Inovace ve výuce lékařské terminologie na LF v době distančního vzdělávání

Name of presenters: Andrea Salayová, Tereza Ševčíková, Libor Švanda

Section: Teaching tips
Session type: Sharing session
Duration: 30 minutes


Abstract

Přechod na distanční způsob výuky z důvodu pandemie přinutil všechny učitele přizpůsobit tradiční hodiny a zavedený způsob ověřování nabytých kompetencí novým podmínkám. Tým latinářů na Lékařské fakultě se v nové situaci snažil nepřistupovat k distanční výuce pouze jako k provizornímu řešení vynucenému okolnostmi, ale viděl také příležitost k zefektivnění práce na seminářích, k širokému zapojení dostupných online nástrojů a ke změnám ve způsobu testování a zkoušení. Věříme, že mnohé nově zavedené prvky úspěšně využijeme i po návratu studentů do učeben.

Showing and telling: Activating students' argumentative imagination

Name of presenter: Joe Lennon

Section: Teaching tips
Session type: Presentation
Duration: 20 minutes


Abstract

All of our students have to write argumentative and analytical texts in their study language. Of course they need vocab and grammar skills for this, but they also need ideas! They need arguable claims, convincing evidence, enlightening examples – the things that show their unique intellectual contribution. I will demonstrate a few short writing tasks that have worked to activate my students’ “argumentative imagination” and help them generate such ideas in and through the target language. And I’ll show you how I use these activities to help them conceptualize moves which they can use in their future writings.

Room 257
Schůze vedoucích

Schůze vedoucích

Share event

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.

More info