MUNI 3.2.1

O projektu

Projekt MUNI 3.2.1 je centralizovaným projektem, řízeným z Odboru pro rozvoj, v součinnosti s dalšími pracovišti. Řešitelem projektu je prorektor pro rozvoj, legislativu a informační technologie. Projekt je rozčleněn do tří samostatných specifických (dále jen „SC“) cílů A-C, přičemž každý má jiné podmínky, alokaci a nastavení. SC A a C jsou ještě dále členěny na dílčí SC. Ke všem dílčím SC byli ze strany vedení univerzity určeni odborní garanti.

V rámci projektu MUNI 3.2.1. se CJV zabývá oblastí A2 (Rozvoj v oblasti distanční výuky, online výuky a blended learning a oblasti A4 (Kurzy zaměřené na rozšiřování dovedností (upskilling) nebo rekvalifikace (reskilling).

Hrazeno z projektu MUNI 3.2.1., č. projektu NPO_MUNI_MSMT-16606/2022.

Cíle projektu v oblasti A2 jsou:

  • Rozvoj excelentní výuky v oblasti fyzického, on-line i blended vzdělávání a ověřováni cizojazyčných kompetencí ve výuce cizích jazyků
  • Jazyková příprava studentů pro absolvování odborných předmětů v cizím jazyce
  • Podpora studentů při tvorbě jazykového portfolia jako součásti celkového dovednostního portfolia
  • Posilování motivace studentů k autonomnímu rozvoji svých cizojazyčných kompetencí a učení se cizím jazykům spolu s podporou strategií, které tomu napomáhají
  • Podpora mnohojazyčnosti

Cíle projektu v oblasti A4 jsou:

  • Rozvoj excelentní výuky v oblasti fyzického, on-line i blended vzdělávání a ověřováni cizojazyčných kompetencí ve výuce cizích jazyků
  • Podpora mnohojazyčnosti
  • Podpora spolupráce s odbornými pracovišti univerzity a zapojení odborníků z praxe a z jiných univerzit do cizojazyčného vzdělávání
  • Rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků MU prostřednictvím dalšího vzdělávání, další rozvoj sdílení, ověřování a oceňování výukových inovací

V souvislosti s oblastí A4 CJV MU reaguje na aktuální potřeby studentů, akademických pracovníků i na podněty z řad odborné i laické veřejnosti. Na základě analýzy daných potřeb vytváří nové, více specializované kurzy, které kromě jazykových kompetencí rozvíjejí i další kompetence a dovednosti potřebné v profesním rozvoji akademických a odborných pracovníků v akademické i veřejné pracovní sféře. Tyto kurzy svým interdisciplinárním přesahem umožňují lepší uplatnitelnost účastníků na trhu práce a možnost kvalifikovanějšího profesního uplatnění.

Nabídka aktivit CJV podporuje prevenci vzniku kognitivních onemocnění. Studium cizích jazyků má na lidský mozek v mnoha ohledech pozitivní vliv; pomáhá zlepšovat paměť či zrychlovat rozhodovací procesy a zároveň snižuje riziko nástupu demence a Alzheimerovy choroby. Speciální metodika výuky cizích jazyků jako prevence ztráty paměti napomáhá seniorům zmírnit a zpomalit projevy kognitivních onemocnění a udržet je psychicky aktivními v pracovním procesu po delší dobu.

Metodiky A4

Metodika výuky angličtiny jako způsobu prevence ztráty paměti

V důsledku stárnutí populace a nárůstu případů ztráty paměti a dalších kognitivních poruch se stává otázka prevence ztráty paměti stále aktuálnějším tématem. Tato metodika se zaměřuje na využití výuky angličtiny jako efektivního nástroje pro stimulaci kognitivních funkcí a prevenci ztráty paměti. Cílem je nejen rozvoj jazykových dovedností, ale především aktivace a udržení psychické vitality u různých věkových skupin.

Cíle metodiky

  1. Podpora kognitivních funkcí: Zlepšení paměti, koncentrace a schopnosti učení prostřednictvím pravidelného používání angličtiny.
  2. Zvýšení jazykových dovednost: Rozvoj znalosti slovní zásoby, gramatiky a praktického používání jazyka.
  3. Sociální interakce: Podpora komunikace a výměny myšlenek ve skupinových aktivitách, čímž se zvyšuje psychická pohoda účastníků.
  4. Prevence kognitivního úpadku: Snížení rizika vzniku demence a dalších kognitivních poruch prostřednictvím intelektuální stimulace.

Metodologické přístupy

1. Kognitivní vyučovací techniky:

  • Využívání her a aktivit zaměřených na paměť
  • Aplikace metod paměťových asociací pro zapamatování nových slovíček

2. Interaktivní výuka:

  • Diskuse, které podporují verbální vyjadřování a aktivní poslouchání.
  • Používání multimediálních materiálů (video, audio) pro zefektivnění učení a udržení pozornosti.

3. Celostní přístup:

  • Integrace dalších dovedností (čtení, psaní, mluvení, poslech) do výuky angličtiny, aby se jazyk stal součástí každodenního života.
  • Podpora osobního rozvoje a sebereflexe v rámci jazykových lekcí.

Očekává se, že účastníci metodiky zaznamenají zlepšení v oblastech jako:

  • Zlepšení krátkodobé a dlouhodobé paměti.
  • Zvýšení sebevědomí při používání angličtiny.
  • Zlepšení sociálních dovedností a mezilidských vztahů.
  • Prevence kognitivního úpadku a posílení duševní pohody

Metodika výuky angličtiny jako prevence ztráty paměti nabízí inovativní a praktické přístupy k podpoře kognitivních funkcí. Je určena pro široké spektrum účastníků, od seniorů po dospělé, a představuje efektivní způsob, jak kombinovat jazykové vzdělávání s prevencí kognitivních poruch. Předpokládá se, že pravidelná a interaktivní výuka angličtiny může významně přispět k udržování duševní vitality a zlepšení kvality života.

Bez popisku

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info