Zájmové skupiny na CJV (SIG)
V rámci CJV realizujeme s kolegy projekty napříč všemi odděleními
Týden CJV 2019 je určen ke sdílení zkušeností a šíření informací užitečných pro učitele cizích jazyků na vysokých školách. V jeho obsahu najdete informace o zkušenostech ze zahraničních univerzit a z konferencí, workshopy připravené učiteli jednotlivých oddělení CJV MU a pozvanými hosty. Vybrané prezentace a workshopy spadají do projektu MUNI 4.0, klíčové aktivity 6: Kompetence lidských zdrojů – Jazykové vzdělávání financovaného z OP VVV. Součástí Týdne CJV bude také členská schůze profesní organizace učitelů cizích jazyků na vysokých školách CASAJC, ktará sdružuje v současné době kolem 30 jazykových center v České republice.
Barbora Novotná, barbora.novotna@cjv.muni.cz
Kdy: 9.00–9.45
Kde: učebna č. 257
Students as co-creators of classroom activities
Kdy: 9.45–10.30
Kde: učebna č. 257
Tým oddělení CJV na PrF
Language Centre Department: Faculty of Law
Oddělení na PrF představí osvědčené aktivity z výuky angličtiny, němčiny, francouzštiny, španělštiny a latiny, ve kterých aktivní roli přebírají studenti, když sami naplní základní strukturu poskytnutou učitelem vlastním obsahem. Tento přístup je kreativní, rozvíjí autonomii studentů a buduje atmosféru vzájemné důvěry. Motivuje studenty a intenzivně je zapojuje do výuky.
Selected tried-and-tested activities designed by teachers of English, German, French, Spanish and Latin for Lawyers will be presented. The common denominator is the active part the students take when they fill in a framework provided by the teacher by bringing their own content. This creative approach teaches students to be autonomous and helps building an atmosphere of mutual trust. It motivates students and makes them directly involved in their own learning.
Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: Neomezeně / Unlimited
Praktické tipy k oživení výuky
Kdy: 9.45–10.30
Kde: učebna č. 206
Eva Punčochářová, Jiřina Hrbáčková
Language Centre Department: Faculty of Economics and Administration
There are never enough activities in teaching language for specific purposes that would make the lessons lively and varied. We would like to share several tips that are easy to prepare and apply in the academic context. We will present activities easily adaptable to students’ needs, covering areas of speaking, writing, discussions and presentations. You will also learn to use a simple tool allowing students to provide instant feedback to teachers.
Zajímavých tipů na zpestření výuky odborného jazyka není nikdy dost. Proto se s vámi rády podělíme o několik efektivních aktivit, nenáročných na přípravu a jednoduše aplikovatelných v akademickém prostředí. Představíme aktivity, které lze dobře adaptovat na potřeby studentů různých úrovní, pokrývající oblast mluvení, psaní, diskusí a prezentací. Dále ukážeme nástroj, který umožňuje studentům poskytnout učiteli okamžitou zpětnou vazbu.
Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 30
Kdy: 11.00–12.00
Kde: učebna č. 257
Anjuli Pandavar
Language Centre Department: Faculty of Science / Faculty of Arts
Reflection is increasing recognised as important part of learning. Yet what its purpose is, what actually takes place during „reflection“ and how lessons are drawn from it is often unclear, leading to failure to secure expected benefits. The workshop offers insights from four years of teaching reflection as integral to autonomous learning.
Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: Neomezeně / Unlimited
Latin Dead or Alive?
Kdy: 11.00–12.00
Kde: učebna č. 206
Renata Prucklová
Language Centre Department: Faculty of Sports Studies
Tématem workshopu bude odhalit vliv latiny a latinské slovní zásoby na současnou češtinu i angličtinu a využít těchto poznatků ve vyučovacím procesu.
The workshop is focued on disclosing Latin elements in contemporary Czech and English, and implementing the findings in the teaching process.
Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 20
How to travel to mobility CZS – workshop
Kdy: 13.30–15.00
Kde: učebna č. 257
Mgr. Hana Kuzdasová
Vedení a sekretariát CJV
Instruktážní workshop co dělat před, v průběhu a po ukončení zahraniční mobility (výukovým pobytem i školením). Seznam partnerských univerzit Erasmus+, vyplnění aplikace v ISOIS, zodpovězení dotazů.
Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: Neomezeně / Unlimited
Kdy: 15.00–16.15
Kde: učebna č. 206
Kdy: 9.00–10.30
Kde: učebna č. 206
Je v akademickém světě prostor pro kreativitu?
Kdy: 9.00–10.30
Kde: učebna č. 257
Abigail Mokra
Language Centre Department
Creative writing is an important academic skill to develop, as it allows language learners a more relaxed method of expression, in both passive and active exercises. Creativity activates a different part of the brain; it shifts the emphasis from producing “correct content,” towards a focus on “what are the various styles of content we produce, and what are the limits?”
Osvojení si tvůrčího psaní je důležitou akademickou dovedností, protože dovoluje studentům jazyků volnější způsob vyjadřování jak v pasivních, tak i aktivních činnostech. Kreativita aktivuje jinou část mozku, a proto přesouvá důraz z vytváření „správného obsahu“ k zaměření se na „jaké různé styly obsahu může člověk vytvořit a kde je limit?“
Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 15
Chlubíme se studentským peřím
Kdy: 11.00–12.00
Kde: učebna č. 206
Eva Trumpešová-Rudolfová, Marcela Sekanina Vavřinová, Martina Alexanderová, Antonín Zita
Language Centre Department: Faculty of Informatics
The workshop will explain the process of changing the structure of IT classes at FI MU, the reasons, the optimistic vision and the harsh reality, the outcomes, the excitement as well as the disappointments, and most importantly, the lessons learnt. As an integral part of the workshop, you can try out some of the activities the students themselves prepared for their peers. And you will also have the opportunity to hear their voice in the matter, that is their feedback. And we hope, you give us your feedback, too! Of course we will use it to show off somewhere else.
Workshop má za cíl představit změny, které proběhly ve struktuře hodin angličtiny na FI MU. Přinese důvody, vize, ale i realitu a zklamání, ale především to, čemu jsme se od studentů naučili, a jak toto využít v dalších kurzech. Součástí workshopu bude i feedback studentů.
Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: Neomezeně / Unlimited
Studená válka aneb špionem tady a teď
Kdy: 11.00–12.00
Kde: učebna č. 257
Monika Ševečková, Anjuli Pandavar, Abigail Mokrá, Kateřina Svídová
Language Centre Department: Faculty of Arts
The aim of the workshop is to get the participants familiar with some aspects of Russian, British and American culture in order to allow them to blend in with these cultures more easily and to eliminate embarrassing situations. Participants of the workshop can look forward to creating posters, role playing and practicing regional accents.
Workshop si klade za cíl seznámit posluchače s kulturními reáliemi Ruska, Spojených států amerických a Velké Británie, které jsou nutné pro úspěšné splynutí s ruským/americkým/britským prostředím a eliminaci trapných situací. Účastníci workshopu se můžou těšit např. role plays, vytváření plakátů či procvičování regionálních přízvuků.
Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 20
Kdy: 11.00–12.00
Kde: učebna č. 213
Metafora v ESP: od výzkumu k výuce
Kdy: 13.30–14.15
Kde: učebna č. 257
Wei-lun Lu, Jana Klapilová, Jana Kubrická
Language Centre Department: Medical Division
The workshop is intended for an audience interested in exploring possible connections between ESP and the study of metaphor. We will first introduce the basics of Conceptual Metaphor Theory, followed by a selection of representative (and interesting) examples from medical English (ca. 25 min). In the interactive part, participants will be encouraged to come up with examples from their own fields of specialization and to discuss whether and how those metaphors may reflect reasoning in a particular field (ca. 15 min). We hope to show how metaphor is not only a creative device but also a commonplace in ESP that deserves due attention.
Workshop je určen těm, jež rádi propojují výzkum s didaktickou praxí, konkrétně pro ty, kteří by rádi uplatnili teoretické znalosti o metafoře ve výuce ESP. V přehledové části workshopu budou představeny základy teorie konceptuální metafory, které budou dále osvětleny na výběru reprezentativních příkladů z lékařské angličtiny. V průběhu interaktivní části budou účastníci pracovat s vlastními příklady z dalších variet ESP, kdy zvláštní pozornost bude věnována vlivu metafory na argumentační aparát v daném oboru. Cílem semináře je představit metaforu nejenom coby kreativní jazykovou konstrukci, nýbrž jako standardní součást registru ESP.
Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 15
Kdy: 13.30–14.30
Kde: učebna č. 206
Kdy: 15.00–16.15
Kde: učebna č. 206
Poskytování zpětné vazby: Trocha teorie a spousta praxe
Kdy: 9.00–10.30
Kde: učebna č. 257
Blanka Pojslová, Jiřina Hrbáčková, Eva Lukáčová, Markéta Kovaříková
Language Centre Department: Faculty of Economics and Administration
Feedback provision is an integral and at the same time natural part of teaching languages. The workshop starts with presenting concept of the feedback within the theories of language acquisition, mainly Sociocultural theory, so that its participants then could confront the theory with practice of the feedback provision. The workshop will also offer its participants various forms and modes of feedback provision.
Poskytování zpětné vazby je nedílnou a zároveň přirozenou součástí výuky cizích jazyků. Workshop se nejprve pokusí teoreticky ukotvit koncept zpětné vazby v teoriích osvojování cizích jazyků, především sociokulturní teorie, aby účastníci mohli následně teoretická východiska reflektovat na konkrétních příkladech poskytování zpětné vazby k mluvenému a psanému projevu. Součástí workshopu budou také praktické ukázky různých forem a možností poskytování zpětné vazby.
Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 15
Na cestě ke zkušenostní výuce
Kdy: 9.00–10.30
Kde: Centrální počítačová studovna
Belinda Allan
Language Centre Department: Faculty of Education
Experiential learning, or having students learn through experience, sounds terrific. However, redesigning an existing course seems daunting. Could we use the existing materials? Where should we begin? This workshop aims to demonstrate a fully operational experiential learning classroom along with activity ideas and steps to transform a traditional language course into a learning experience for students.
Zkušenostní výuka, nebo také výuka založená na zkušenostech, zní fantasticky. Na druhou stranu přepracování stávajícího kurzu je nelehký úkol. Můžeme použít již vytvořené materiály? Kde nejlépe začít? Cílem tohoto semináře je představit třídu, která plně funguje na základě zkušenostní výuky, spolu s aktivitami a kroky, které vedou k proměně tradičního jazykového kurzu na výuku založenou na zkušenostech studentů.
Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 30
Jak rozmluvit studenty
Kdy: 11.00–12.00
Kde: učebna č. 257
Team at the Faculty of Education
Language Centre Department: Faculty of Education
Many language teachers have experienced a quiet class with students not actively involving in speaking activities for a number of reasons, including shyness, introvertedness, language barriers, a fear of making mistakes and a lack of interest in the topic. This workshop aims to share strategies and activities that both presenters and participants find effective in breaking the barriers.
Řada vyučujících cizích jazyků zažila ve své třídě ticho, kdy se studenti nezapojují do aktivit rozvíjejících mluvení. Tato pasivita může mít různé důvody, např. plachost či introvertní povahu, jazykovou bariéru, strach z chyb nebo nedostatek zájmu o téma. Cílem workshopu je sdílet strategie a mini aktivity, které prezentující, ale i samotní účastníci považují za efektivní pro prolomení bariér.
Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 20
Kdy: 11.00–12.00
Kde: učebna č. 206
Kdy: 11.00–12.00
Kde: učebna č. 213
Kdy: 13.30–14.30
Kde: učebna č. 257
Your space to network! This slot is reserved for any group of staff with shared interests to meet, get to know each other, share ideas or prepare projects. In case you would like to meet other writers, videoconference users, soft skills geeks, German teachers… sign up and enjoy the space. A room is provided but feel free to meet anywhere you like.
Prostor pro setkávání! Čas je vyhrazen pro setkání, poznání, sdílení či přípravu projektů zájmových skupin napříč CJV. Pokud se chcete setkat s jinými psavci, uživateli videokonferencí, vyznavači měkkých dovedností, učiteli němčiny… zapište se a využijte prostor. Místnost je poskytnuta, ale nemusí být využita. Sejděte se, kde se vám zlíbí.
Kdy: 16.00–18.00
Kde: Moravské náměstí
Reflektivní portfolio
Kdy: 8.30–10.30
Kde: učebna č. 257
The aim of this workshop is to explore the ways in which multidisciplinary students can apply David Kolb’s Learning Cycle (1984) and his ‘processing continuum’ (how a task is approached) and ‘perception continuum’ (the feelings that those tasks invoke) to develop reflective portfolios. A range of pedagogical approaches that could be utilised with students to enhance their experiential learning will be shared in this session, together with sample work. Participants will be encouraged to consider both assessed and non-assessed tasks which might enable students to become more autonomous learners through their educational experiences both inside and outside of the classroom. The transferability of reflective skills beyond academic settings will also be highlighted.
Autonomní učení na Přírodovědecké fakultě
Kdy: 9.00–10.30
Kde: učebna č. 206
Anjuli Pandavar, Kateřina Kováčová
Language Centre Department: Faculty of Science
Increasingly central 21st century preoccupations are how and to what extent students can develop independently of a teacher, and reconceptualising the role of the teacher when students have universal information permanently available at their fingertips. This workshop simulates a typical classroom session, based on a work-in-progress book on our current efforts to introduce autonomous learning to students in science disciplines.
Stále častěji se setkáváme s otázkami, jakými způsoby a do jaké míry se mohou studenti rozvíjet bez pomoci učitele. S novým přístupem k informacím, které jsou nyní pro každého k dispozici, dochází i přehodnocování role učitele. Workshop představí výuku, která se opírá o základní principy rozpracovávané v připravované knize na téma našeho bádání v oblasti autonomního učení určeného pro přírodovědce.
Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 20
Reflektivní portfolio
Kdy: 11.00–13.00
Kde: učebna č. 257
The aim of this workshop is to explore the ways in which multidisciplinary students can apply David Kolb’s Learning Cycle (1984) and his ‘processing continuum’ (how a task is approached) and ‘perception continuum’ (the feelings that those tasks invoke) to develop reflective portfolios. A range of pedagogical approaches that could be utilised with students to enhance their experiential learning will be shared in this session, together with sample work. Participants will be encouraged to consider both assessed and non-assessed tasks which might enable students to become more autonomous learners through their educational experiences both inside and outside of the classroom. The transferability of reflective skills beyond academic settings will also be highlighted.
Kdy: 11.00–12.30
Kde: učebna č. 206
Kdy: 14.00–15.30
Kde: učebna č. 206
Soft skills projektově
Kdy: 15.30–16.15
Kde: učebna č. 257
Eva Čoupková, Daniela Dlabolová, Agnieszka Suchomelová-Polomska
Language Centre Department: Faculty of Science
The workshop will introduce the experience with project-oriented approach to teaching selected soft skills in master’s courses at the Faculty of Science, MU. It will focus both on the position of soft skills in the courses‘ syllabi and practical activities which lead to job interview simulations.
Workshop představí zkušenosti s projektově orientovanou výukou vybraných ‚soft skills‘ v magisterských kurzech na Přírodovědecké fakultě MU. Zaměří se jak na pozici tématu měkkých dovedností v sylabech kurzů, tak na praktické aktivity, které vedou k simulovaným pohovorům s uchazeči o zaměstnání.
Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: Neomezeně / Unlimited
Kdy: 15.30–17.30
Kde: učebna č. 206
This interactive workshop will take a two-dimensional approach to exploring course design in relation to English for Academic Purposes (EAP) and English for Specific Purposes (ESP). Firstly, it will ask participants to consider the key aims and potential methods of creating authentic courses which can maximise student development of academic skills, and more specifically, their English for Specific Academic Purposes (ESAP). Secondly, it will draw attention to Western paradigms of learning and the ‘motivational goal orientations’1 of home versus international students to discuss the extent to which these are in synergy in the EAP/ESP classroom today.
Corpus-Based Approach to Teaching Medical Terminology
Kdy: 9.00–9.45
Kde: učebna č. 206
Kateřina Pořízková, Jan Slíva, Libor Švanda
Language Centre Department: Faculty of Medicine
This seminar provides an insight into the problematics of using corpus linguistic tools for teaching medical terminology. We will present the corpus of authentic clinical diagnoses in Sketch Engine, while the attendants will be given a unique opportunity to get acquainted with the background of collaboration between a linguist and a computational specialist. Specific linguistic problems will be demonstrated with the focus on the potential ambiguity of an intuitive language approach and the significance of reflecting authentic data.
Seminář účastníky zasvětí do problematiky využití korpusových nástrojů pro výuku lékařské terminologie. Ve Sketch Engine bude představena aktuální podoba korpusu klinických diagnóz a účastníci budou mít jedinečnou příležitost nahlédnout do pozadí spolupráce lingvisty a počítačového specialisty. Kromě specifických problémů, se kterými se musí vypořádat, bude demonstrováno, jakým způsobem může být intuitivní přístup k jazyku zavádějící v porovnání s autentickými daty.
Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: 20
Ztrácení jazyka
Kdy: 9.00–9.45
Kde: učebna č. 257
Linda Doleží
Language Centre Department: Faculty of Medicine
I usually focus on language acquisition during the LC Week. This year, nevertheless, I would like to pay attention to the opposite process and that is language attrition. Again from the psycholinguistic perspective and closely connected to teaching. We will discuss factors influencing language attrition and suggest how attrition or forgetting can be prevented. Results of neurolinguistic studies will be presented.
Obvykle se na Týdnu CJV věnuji tématu osvojování jazyka, letos bych se ráda věnovala tématu protichůdnému, tedy ztrácení jazyka (language attrition). Opět z hlediska psycholingvistiky a v úzké návaznosti na výukovou praxi. Pojmenujeme si faktory, které ovlivňují ztrácení jazyka, a naznačíme si, jak ztrátě či zapomenutí předejít. Zmíněny budou rovněž výsledky neurolingvistických studií, jež zkoumají přítomnost zapomenutých jazyků v mozku.
Maximální počet účastníků / Maximum number of participants: Neomezeně / Unlimited
Kdy: 9.45–10.30
Kde: učebna č. 257
Kdy: 11.00–13.00
Kde: učebna č. 206
This interactive workshop will take a two-dimensional approach to exploring course design in relation to English for Academic Purposes (EAP) and English for Specific Purposes (ESP). Firstly, it will ask participants to consider the key aims and potential methods of creating authentic courses which can maximise student development of academic skills, and more specifically, their English for Specific Academic Purposes (ESAP). Secondly, it will draw attention to Western paradigms of learning and the ‘motivational goal orientations’1 of home versus international students to discuss the extent to which these are in synergy in the EAP/ESP classroom today.
Kdy: 11.00–13.00
Kde: učebna č. 257
Sdílení události